Sogndal
Sogndal Fotball vedtok i februar 2005 at klubben skulle ha en gjennomgang av sin grafiske profil. Bakgrunnen var å få løftet arbeidet rundt profilbygging, samt å styrke merkevaren Sogndal. Nye bruksområder, nye kommunikasjonskanaler og et sterkt ønske om å framstå som en mer profesjonell samarbeidspartner, gjorde at Sogndal fotball og Sogndal idrettslag så behovet for å få utviklet en ny grafisk profil. Etter over 30 år i tjeneste har dermed den gamle «SIL logoen» blitt videreutviklet til en mer tidsriktig, friskere og brukervennlig logo enn forgjengeren. Profilen er utviklet av oss i samarbeid med Innovasjon Norge.
Prosjekt
Logo & Profilprogram
Kunde
Sogndal fotball
År
2005
Sogndal Fotball ble stiftet 19.02- 1926. For en klubb med lang historie, stolte tradisjoner og en sterk lokal forankring var det en utfordring å få alle til å forstå behovet for å endre den gamle logoen. "SIL" hadde frontet klubben i 30 år.
Det ble lagt mye arbeid i å bevare og styrke klubben sin historie og tradisjon både i logo og den grafiske profilen ellers. Nye medium og nye markeder krevde nytt design og nye tilpassede løsninger.


Sogndal Fotball
Sogndal hadde tradisjonelt kun brukt fargene sort og hvitt i logo og drakter. I det nye profilprogrammet innførte vi ny en hovedfarge (gul) til bruk i logo for å gi denne økt oppmerksomhet. Videre innførte vi flere støttefarger for å få flere strenger å spille på i markedsføringen av klubben. Med Lerum som hovedsponsor, og Saftkokeradn fra Saftygda i ryggen, ble en av disse fargene rosa. Det førte til at Sogndal ble første laget i norsk toppfotball som har valgt denne fargen på et draktsett (bortedrakter).
De er i godt selskap. Palermo, Juventus og Espanyol gjør det samme.
Saftkokaradn gikk til innkjøp av rosa drakter og gikk offentlig ut og meldte at på bortekamper framover "kjem dei til å setje att ølet heime, til fordel for sjampanje og kvitvin." Allikevel er de i stand til å skremme motstanderne!
"Stao no pao"